Missa inte vår sommarsolglasögonsäljning - spara upp till 40% på trendiga solglasögon

Trustpilot 4.6/5.0

Logga in

Returer och byten

14-dagars ångerrätt och returpolicy

Ångrar du ditt köp, har du rätt enligt lag, att inom 14 dagar kontakta vår kundservice för att ångra ditt köp. Ångerrätten gäller inte öppnade linsförpackningar eller andra öppnade produkter. Vid utnyttjande av ångerrätten måste produkterna du skickar tillbaka vara i gott, ursprungligt skick. För att få en full återbetalning vid ånger av ett helt köp, var god, uppmärksamma att även bonusprodukter och gratisgåvor måste returneras. För mer information kring ångerrätten, se våra köpvillkor.

Informera oss om att du vill returnera en vara

Informera oss om att du vill göra en retur genom att skicka ett mejl till returer@lentiamo.se, ringa vår kundservice (020–78 76 41) eller fylla i vårt interaktiva formulär som du hittar via länken nedan. Du har sedan 14 dagar på dig att returnera produkterna.

Lägg produkterna som ska returneras i ett vadderat kuvert eller annan skyddande förpackning så att de inte skadas under leveransen, och märk försändelsen med ditt namn och ordernummer. Du är ansvarig för kostnaderna för frakt och paketering. Skicka tillbaka produkterna till returadressen som du finner längre ner på sidan. Spara gärna kvittot eller ett foto av det frankerade kuvertet eller kartongen, som bevis på din retur, men skicka inte med rekommenderat brev eller postpaket, eftersom företaget som hanterar vår returpost inte har möjlighet att hämta ut paket som kommer till ett ombud. 

Vi återbetalar dig på samma sätt som du betalt din beställning hos oss, och valde du faktura tar vi bort eller justerar obetald faktura i enlighet med det ångrade köpet och returnerade produkter. Vi gör detta så snart som möjligt, dvs inom 14 dagar efter att vi har fått information om att du häver köpet. Återbetalningen kan dock dröja tills vi har fått tillbaka varan eller bevis på att du har skickat tillbaka den.

Retur av solglasögon

Om du vill skicka tillbaka solglasögon till oss, var vänlig och kontrollera följande: De måste vara i sitt ursprungliga skick, inklusive alla tillbehör (rengöringsduk och fodral), de måste skickas i sin oskadade förpackning (med plasthölje, pappers- eller plastförpackningar, etiketter och andra märkningar) samt äkthetsintyg. För en fullständig återbetalning ska alla gåvor och bonusprodukter som köpts med erhållna poäng i inköpet också returneras. Vid returnering av de oönskade solglasögonen är kunden ansvarig för att se till att solglasögonen returneras/le­vereras på ett säkert sätt (se till att förpackningen är säker och kommer att förhindra att solglasögonen skadas) samt för betalning av frakten. Om vi kommer fram till att solglasögonen, fodralet eller tillbehör är skadade eller något saknas i ordern har Lentiamo rätt att erbjuda delvis eller ingen återbetalning beroende på omfattningen av skadorna. Se till att beställningsnumret och ditt namn står skrivet på försändelseförpac­kningen och inte på solglasögonens förpackning. För mer information kring retur av solglasögon, se våra köpvillkor.

Byte av en oöppnad produkt

Om du vill byta ett oöppnat och oskadat paket av kontaktlinser, eller annan oöppnad och oskadad produkt, skicka ett mejl till returer@lentiamo.se, ring oss på 020 78 76 41 eller fyll i det interaktiva formuläret som du hittar via länken nedan. Om ditt recept från optikern har ändrats så kan du utnyttja vår 365-dagars ersättningsga­ranti. När vi avtalat att ett byte kan göras, lägg produkten i ett vadderat kuvert eller annan skyddande förpackning, och märk försändelsen med ditt namn och ursprungligt ordernummer. Du är ansvarig för kostnaderna för frakt och paketering. Skicka försändelsen till returadressen som du finner längre ned på sidan. När vi fått tillbaka produkten gör vi en ny order, på den nya produkten som du önskar. Du betalar bara för frakten (39 kr) av de nya linserna eller den nya produkten, samt eventuell mellanskillnad om produkten inte är densamma. Vi återbetalar inte mellanskillnaden om de nya linserna skulle vara billigare, utan en sådan mellanskillnad sparas i så fall som en kredit i din profil hos oss, och kan utnyttjas vid framtida köp.

Reklamation av en skadad produkt

Om din vara är skadad och du vill ersätta den med en ny, kontakta oss på returer@lentiamo.se, ring till oss på 020 78 76 41 eller fyll i det interaktiva formuläret för byten, reklamationer och returer som du hittar nedan. Vi följer Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer för reklamationer. Du har rätt att reklamera en vara i två år. Felet ska anmälas snarast eller så snart felet borde ha upptäckts och innan produktens förfallodatum. I de flesta fall behöver du inte skicka tillbaka den skadade produkten till oss. Vad gäller reklamation av en enstaka lins räcker i de flesta fall en bild på den skadade linsen, en bild på förpackningen med LOT-numret samt en bild på ditt giltiga linsrecept. Skulle vi behöva få produkter i retur vid en reklamation skickar vi en retursedel per mejl, som kan skrivas ut och användas för returen. Om vi behöver få skadade eller öppnade linser i retur, måste linserna skickas till oss i ett etui med linsvätska, eftersom det annars inte är möjligt att avgöra huruvida klagomålet är befogat, då en lins utan linsvätska kommer att torka ut och förstöras under leveransen. Klagomål godkänns inte vad gäller färgen på färgade kontaktlinser. Du kan läsa mer om reklamationer i våra köpvillkor. Garantin på solglasögon är 2 år.

Alla returer ska skickas till:

Maternia s.r.o.
Stockholm, Beskow
Engelbrektsgatan 9–11
114 32 Stockholm

Spara gärna kvittot eller ett foto av det frankerade kuvertet eller kartongen, som bevis på din retur, men skicka inte med rekommenderat brev eller postpaket, eftersom företaget som hanterar vår returpost inte har möjlighet att hämta ut paket som kommer till ett ombud. 

Tvistlösning på nätet

EU-kommissionen driver en gratis plattform för tvistlösning av konflikter på nätet mellan kunder och oss, något som sker utanför och utan behov av domstol. Detta opartiska tvistlösningsorgan, agerar som en medlare mellan näringsidkare och konsumenter. Mer information hittar du på: https://ec.europa.eu/…rs/odr/main/?….

Beställt fel linser?

Tror du att du har felaktiga linser? Har någon lins gått sönder? Beställde du av misstag fel styrka? Se till att ha ordernummer, bild på linsen och ditt linsrecept och/eller annan relevant information innan du börjar fylla i formuläret nedan.

Formulär för byten, reklamationer och ångerrätt

Enklaste sättet att ge oss informationen vi behöver för en retur är att fylla i reklamation­sformuläret ne­dan.

Fyll i returformulär