Missa inte vår sommarsolglasögonsäljning - spara upp till 40% på trendiga solglasögon

Trustpilot 4.6/5.0

Logga in

Byten och reklamationer

Vi är säkra på att du kommer att vara helt nöjd med våra produkter. Om du mot förmodan skulle vilja returnera något så behandlar vi ditt önskemål så snart som möjligt.

Byte av en oöppnad produkt

Om du vill byta ett oöppnat och oskadat paket av kontaktlinser, eller annan oöppnad och oskadad produkt, skicka ett mejl till returer@lentiamo.se eller eller fyll i det interaktiva formuläret för byten, reklamationer och returer som du kommer till via länken nedan. När vi avtalat att ett byte kan göras, skicka tillbaka förpackningen till oss så skickar vi en ny förpackning till dig med detsamma. Om ditt recept från optikern har ändrats så kan du utnyttja vår 365-dagars ersättningsgaranti. För mer information om vår 365-dagars garanti, klicka här: https://www.lentiamo.se/…garanti.html.

Vill du göra ett byte och väljer att kontakta oss via mejl bör mejlet innehålla följande information:

  1. ordernummer.
  2. information om att det gäller ett byte
  3. beskrivning av problemet eller varför du önskar göra ett byte.
  4. LOT-nummer.
  5. information, om paketet är öppnat eller oöppnat.
  6. eventuella fotografier av paketet eller linserna.

Lägg linsförpackningen som du skickar tillbaka i ett vadderat kuvert eller annan skyddande förpackning, och märk paketet med ditt namn och ursprungligt ordernummer. Skicka det till adressen nedan. När vi fått tillbaka produkten gör vi en ny order, för den nya produkten som du önskar. Du betalar bara för frakten (39 kr) av de nya linserna eller den nya produkten, samt eventuell mellanskillnad om produkten inte är densamma. Vi återbetalar inte mellanskillnaden om de nya linserna skulle vara billigare, utan en sådan mellanskillnad sparas i så fall som en kredit i din profil hos oss, och kan utnyttjas vid framtida köp.

Vad du gör om varan är skadad

Om din vara är skadad och du vill ersätta den med en ny, kontakta oss på returer@lentiamo.se eller fyll i det interaktiva formuläret för byten, reklamationer och returer som du kommer till via länken nedan. Vi följer Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer för reklamationer. Du har rätt att reklamera en vara i tre år. Felet ska anmälas snarast eller så snart felet borde ha upptäckts och innan produktens förfallodatum.

I de flesta fall behöver du inte skicka tillbaka den skadade produkten till oss. Vad gäller reklamation av en enstaka lins räcker i de flesta fall en bild på den skadade linsen, en bild på förpackningen med LOT-numret samt en bild på ditt giltiga linsrecept. Skulle vi behöva få produkter i retur vid en reklamation skickar vi en retursedel per mejl, som kan skrivas ut och användas för returen.Om vi behöver få skadade eller öppnade linser i retur, måste linserna skickas till oss i ett etui med linsvätska, eftersom det annars inte är möjligt att avgöra huruvida klagomålet är befogat, då en lins utan linsvätska kommer att torka ut och förstöras under leveransen. Klagomål godkänns inte vad gäller färgen på färgade kontaktlinser. Du kan läsa mer om reklamationer i våra köpvillkor.

Kontakta oss genom att skicka ett mail till returer@lentiamo.se Var noga med att inkludera följande:

  1. Ditt beställningsnummer
  2. Är det här reklamation? Önskar du återbetalning eller en ny vara? Gjorde du ett misstag
  3. Beskriv problemet eller vad du behöver
  4. LOT-nummer (för reklamation)
  5. Är lådorna öppna eller oöppnade
  6. Bilder om det behövs

Alla returer ska skickas till:

Maternia, s.r.o.
Stockholm, Beskow
Engelbrektsgatan 9–11
114 32 Stockholm

Spara gärna kvittot eller ett foto av det frankerade kuvertet eller kartongen, som bevis på din retur, men skicka inte med rekommenderat brev eller postpaket, eftersom företaget som hanterar vår returpost inte har möjlighet att hämta ut paket som kommer till ett ombud. 

Tvistlösning på nätet:

EU-kommissionen driver en gratis plattform för tvistlösning av konflikter på nätet mellan kunder och oss, något som sker utanför och utan behov av domstol. Detta opartiska tvistlösningsorgan, agerar som en medlare mellan näringsidkare och konsumenter. Mer information hittar du på: https://ec.europa.eu/…rs/odr/main/?….

Formulär för byten, reklamationer och ångerrätt:

Enklaste sättet att ge oss informationen vi behöver vid ett byte, en reklamation eller ånger av ett köp – fyll i reklamation­sformuläret ne­dan.

Fyll i reklamation­sformulär

Du kanske är intresserad av: