Trustpilot 4.6/5.0

Logga in

Att handla hos oss är enkelt

Här hittar du en detaljerad lista med vanliga frågor och svar. Om du ändå inte hittar svaret på just din fråga hjälper vi dig gärna. Du kan då kontakta oss via e-post (info@lentiamo.se), telefon (020 78 76 41) eller Facebook.

Beställa på Lentiamo

Hur beställer jag? Beställningsprocessen steg efter steg
  1. Välj ditt linsmärke, din linsvätska eller din favoritbåge.
  2. Välj parametrarna för dina linser enligt ditt recept.
  3. Lägg till dina produkter i varukorgen och betala för beställningen.
Behöver jag ett konto för att beställa något?

När du gör en beställning för första gången skapas ett konto åt dig. Detta gör det lättare för dig att göra en beställning nästa gång!

Min styrka finns ej i lager! Vad nu? Oroa dig inte. Du kan fortfarande göra din beställning. Vi kommer att informera dig om det datum vi förväntar oss att ta emot produkterna från tillverkaren. Vi skickar de så snart hela din beställning finns i lager, eller så kan vi dela beställningen åt dig utan extra fraktkostnad.
Inkluderar alla priser moms?

Ja, alla priser inkluderar moms.

Har jag en garanti på mina köp?

Alla våra produkter har garanti enligt gällande lagar. Juridisk garanti innebär att produkten är eller måste vara vad konsumenten rimligen kan förvänta sig av den. För vissa produkter finns det en extra kvalitetsgaranti. Detta gäller om produkternas livslängd anges på förpackningen, i instruktionerna som åtföljer produkten eller reklam i enlighet med andra lagbestämmelser. I detta fall kommer vi att se till att produkten är lämplig för normal användning eller behåller sina vanliga egenskaper under en viss tid.

Hur avbryter eller ändrar jag min beställning?

Du kan avbryta eller ändra din beställning när som helst innan vi skickar den. Vänligen kontakta oss på info@lentiamo.se eller ringa oss med din förfrågan så vi hjälper dig gärna. Observera att vi skickar alla beställningar kl 14.00, så begäran måste skickas innan dess.

Kan jag beställa linser endast för ett öga? Ja, du kan beställa linser endast för ett öga. Du kan välja 0 askar för ett öga när du fyller i parametrarna och fyller i detaljerna för ditt andra öga. På detta sätt beställer du bara linser för höger eller vänster öga.
Behöver jag berätta för min optiker att jag beställer mina linser online?

Nej, det behöver du inte göra.

Vilken information behöver jag fylla i vid köp av linser?

Informationen du behöver fylla i finns på ditt recept. Beroende på vilken typ av lins du behöver måste du ange rätt information. Du kan hitta mer information om det på denna sida.

Hur använder jag en rabattkod?

I varukorgen kan du välja "Utnyttja rabattkupong" och ange den rabattkod du har. Klicka på "Kontrollera“ så kommer systemet att lägga till din giltiga rabatt.

Har ni grupprabatter?

I samråd kan vi erbjuda dig en rabatt med en grupp på minst 10 personer.

Betalning

Vilka betalningsmetoder kan jag välja mellan?

På Lentiamo kan du betala för din order på ett säkert sätt med ett kredit- eller betalkort, Klarna, ApplePay eller PayPal. Du hittar mer information om våra betalningsmetoder på denna sida.

Kan jag återgå till tidigare steg under betalningen?

Under steg 1, 2 och 3 av beställningsprocessen kan du fortfarande återgå till föregående steg. Om du däremot klickat på "Bekräfta beställning“ i steg 3 placeras din beställning och du kan inte återvända. Beställningen måste nu betalas. Kontakta oss om du vill gå tillbaka och ändra något.

När och hur får jag min faktura?

Betalning sker direkt vid beställning och du får i din orderbekräftelse ett kvitto på ditt köp. Om du valt att betala med faktura via Klarna skickas fakturan från Klarna först när vi skickat din order. Du kan även logga in på ditt Klarna-konto för att se din faktura och betalningsinformation. 

Kan jag få en faktura i mitt företags namn?

Ja, ange ditt företagsnamn vid personuppgifter när du beställer.

Kan jag registrera kostnaderna hos sjukförsäkringsbolaget?

Vissa sjukförsäkringar återbetalar (delvis) kostnad för kontaktlinser och glasögon. Du kan skicka ditt kvitto till ditt sjukförsäkringsbolag för att redovisa kostnaderna.

Hur garanteras min betalning?

Du kommer att omdirigeras till 3D Secure Gateway. Betalningsinformation behandlas direkt av gateway-applikationen och dataöverföring från din dator säkras med en krypterad algoritm.

Transport och leverans

Måste jag betala för frakt?

Om din beställning överstiger 700 SEK och med en vikt under 2000g är frakten gratis! Du kan hitta mer information om leveransmetoder och kostnader på denna sida.

Hur lång tid tar det innan min beställning skickas?

Vi skickar alla varor på vardagar kl. 14.00 så se till att beställningen är klar innan den tiden.Om kuriren är Postnord är leveranstiden normalt upp till 4 arbetsdagar efter utsändningsdagen. Du hittar all information om leveransmetoder och tid på denna sida.

Hur kan jag spåra mitt paket

När vi skickat din order får du ett mail med information och en länk där du kan spåra ditt paket. Eftersom vi skickar våra produkter från Tjeckien är spårningen via Postnord tillgänglig mellan 24-48 timmar efter att vi skickat din order. 

Jag har inte fått min beställning, vad kan jag göra?
  1. Spåra ditt paket genom den länk du fått från oss för att se om ditt paket är påväg till dig. 
  2. Om det står att det levererades, fråga dina grannar och kolla din brevlåda.
  3. Om du inte hittar paketet kan du kontakta kuriren för att se om de kan hjälpa dig att hitta det.
  4. Kan du fortfarande inte hitta din beställning? Kontakta vår kundsupport så hjälper vi dig. 

Returer och återbetalning

Hur kan jag returnera min beställning?

Du kan returnera alla produkter du beställt från oss inom 30 dagar efter att du fått din orderbekräftelse. Om produkten inte är felaktig kan vi bara ta emot kontaktlinser, glasögon, solglasögon, linsvätskor, ögondroppar och tillbehör i sitt ursprungliga paket, oskadade och oöppnade. Läs mer om vår returpolicy.

Är returen gratis?

Nej, vi har inte fri retur om du ångrar ditt köp. Endast om produkten är skadad eller om vi råkat skicka fel produkter till dig står vi för returkostnaden. 

Vad kan jag göra om jag har en felaktig eller skadad vara?

Om ditt paket innehåller felaktiga eller skadade varor och du vill byta ut dem, meddela oss så snabbt som möjligt. Skicka ett e-postmeddelande till info@lentiamo.se så fixar vi resten.

Mitt linsrecept har ändrats, kan jag byta mina gamla linser?

Om du köpte kontaktlinser från Lentiamo.se som inte längre är lämpliga på grund av förändring av ditt recept kan du returnera dem till oss i utbyte mot linser som matchar ditt nya recept. Ta reda på om du är berättigad till vår 365-dagars garanti här.

När och hur får jag tillbaka pengarna efter en retur?

Om din begäran av retur uppfyller våra villkor kommer vi att återbetala värdet på ditt bankkonto inom 14 dagar efter mottagandet av din beställning. Vi gör återbetalningen endast med den betalningsmetod som vid beställning eller så kan du välja att få motsvarande summa som kredit på ditt Lentiamo-konto. Denna summa dras då automatiskt bort vid din nästa beställning. 

Vad ska jag göra om jag har ett klagomål?

Om du har ett klagomål om våra produkter eller vår tjänst kan du kontakta oss via vårt kontaktformulär, eller maila oss direkt på info@lentiamo.se. Vi kommer sedan att kontakta dig i ärendet så fort som möjligt. 

Om vi inte hittar en lösning på problemet tillsammans kan du lämna in ditt klagomål till skiljenämnden via den europeiska ODR-plattformen. Europeiska kommissionen tillhandahåller en gratis åtkomstplattform för att lösa online-konflikter mellan kunden och oss. Utan att behöva gå till domstol, genom en tredje part, fungerar det så kallade Tvistlösningsorganet som en mellanhand mellan de två parterna. Du kan få mer information på denna webbplats.

Kontaktlinser

Kan jag prova nya linser?

Ja, du kan byta till nya linser om du vill. För vissa produkter indikerar beskrivningen att det är möjligt att byta till andra linser. Vänligen observera dock att kontaktlinser inte bara finns i olika storlekar, utan också i olika material beroende på tillverkaren. Vi rekommenderar dig därför att diskutera med din optiker om du kan ändra till önskade linser. Bara med ett giltigt linsrecept (inte äldre än 12 månader) garanterar vi att linserna du beställde enligt detta kommer att passa dig. Om du väljer att beställa linser som du inte fått på recept kan vi inte ersätta dig om det är så att de inte passar dig. 

Varför är era linser billigare än de från optikern?

Vi har nära kontakt med tillverkare och köper kontaktlinser i stora mängder. Därför kan vi erbjuda våra linser till lägre priser än optiker. Vill du ta reda på den billigare versionen av din optikerlins? Ta en titt på denna sida där du kan se optikernas egna märken och vilken lins det motsvarar hos oss.

Kan jag sova med linserna i?

Det beror på vilken typ av kontaktlinser du bär. Vissa linser är gjorda för att kunna ha i även under natten, men dessa ska endast bäras i samråd med optiker. I allmänhet rekommenderas det inte att sova med kontaktlinser i. Du hittar mer information om att sova med kontaktlinser i den här artikeln.

Vilken linsvätska ska jag använda för att rengöra mina linserna?

Den enda vätskan du bör använda för att rengöra och desinficera dina kontaktlinser är linsvätskan. Rengör eller skölj aldrig dina kontaktlinser med kranvatten, kokt vatten eller annan vätska. Vänligen observera att varje lösning har några olika egenskaper och funktioner. Den viktigaste frågan är då vad som fungerar bäst för dina ögon? Be alltid din optiker om råd, eller helt enkelt prova dig fram tills du hitta en vätska som känns bra.  Du kan också ta en titt på vår kontaktlinser guide

Recept

Behöver jag recept?

Eftersom kontaktlinser är medicinska produkter bör du alltid ha ett linsrecept från en optiker eller ögonläkare vid köp av linser. Om du vill köpa kontaktlinser på Lentiamo utan recept får du ingen garanti att dessa linser kommer passa dig. Vi kan heller inte ersätta dig om linserna inte skulle vara bra för dig.

Hur läser jag mitt recept?

Informationen du behöver fylla i för att köpa linser finns i ditt recept. Receptet är framställt speciellt för dina ögon. Därför måste du följa parametrarna som anges i ditt recept. Du kan hitta mer information om recept och detaljer på denna sida. Vi hjälper dig gärna att tyda ditt recept och hitta de linser du blivit angiven om du skulle ha problem. Det är bara att skicka oss ett mejl med foto på ditt linsrecept till info@lentiamo.se. 

Hur ofta ska jag testa mina ögon?

Vi rekommenderar att du kollar upp din syn varje 6 till 12 månader för att se till att parametrarna fortfarande är giltiga. På så sätt kan du vara säker på att de kontaktlinser du köper ger dig den perfekta synen. Justeringar är mycket viktiga med tanke på att synen kan förändras flera gånger under en livstid, så se till att kontrollera dina ögon regelbundet.

Är mitt recept för kontaktlinser som för mina glasögon?

Nej, ditt recept är inte detsamma. Om du bär glasögon men vill prova kontaktlinser måste du gå till din optiker för att få ett separat recept för detta. Efter att ha fått ditt linsrecept kan du börja beställa dina linser här. Glasögonrecept och linsrecept skiljer sig åt då de brukar ha olika dioptrar eftersom glasögon sitter några centimeter från dina ögon och linser direkt i dina ögon.

Mitt Lentiamo konto

Hur kan jag skapa ett (gratis) konto?

Ett konto skapas åt dig automatiskt när du gör en beställning för första gången. Vi gör det åt dig och det är gratis. Glöm inte registrera dig för våra nyhetsbrev så får du 50 extra bonuspoäng samt att du kan ta del av våra fantastiska erbjudanden!

Hur fungerar bonusprogrammet?

För att tacka dig för din lojalitet erbjuder vi bonuspoäng till vid varje köp. Du kan lösa in dina poäng redan vid din första beställning. Bonuspoäng lagras på ditt konto och du kan lösa in dem när du vill. Bonuspoängen är giltiga i ett år. 

Hur kan jag tjäna bonuspoäng?
  1. För varje 4kr du spenderar hos oss får du 1 bonuspoäng. Varje produkt är markerad med antalet bonuspoäng du får efter köp. Detta gäller dock inte solglasögon.
  2. Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få 50 bonuspoäng.
  3. Tagga oss på Facebook eller Instagram (@lentiamo), använd hashtaggen #Lentiamo och visa oss de produkter du köpte. Tjäna 50 bonuspoäng! Genom att tagga oss i ett inlägg ger du oss rätten att publicera / dela ditt inlägg med att ge dig kredit.
  4. Gör din inloggning enklare och länka den till din Facebook-sida och få 75 bonuspoäng! Har du redan taggat oss i ett inlägg? Skriv ett meddelande till oss!
Jag har glömt mitt lösenord

Oroa dig inte, det kan hända de bästa av oss! Vi lagrar ditt lösenord i en kodad form av säkerhetsskäl. Därför kan vi inte skicka det igen om du har glömt det. Vi skickar därför ett nytt lösenord till din e-postadress som du kan ändra när du loggat in på ditt Lentiamo-konto. Du kan begär ett nytt lösenord här.

Kan jag ändra mina uppgifter?

Du kan ändra din e-postadress och telefonnummer här i din profil. Var försiktig när du ändrar din e-postadress då det behövs vid inloggning. I ditt klientsektion kan du också ändra ditt lösenord om du vill göra det, samt du kan ändra din leveransadress medan du gör en beställning.

Hur kan jag ta bort mitt konto?

Naturligtvis skulle vi vara ledsna om du ville ta bort ditt konto på Lentiamo. Om du vill göra det kan du ringa oss eller skicka e-post med förfrågan till info@lentiamo.se. Vi skulle vilja höra anledningen till att du vill ta bort ditt konto. Sedan tar vi bort dina data från vårt system inom 30 dagar enligt lagen och du får ett email med bekräftelse när detta är gjort.

Lagras min kreditkortsinformation säkert?

Dina kreditkortsuppgifter lagras i krypterad form. Vi uppfyller helt GDPR och lagrar inte någon känslig information. Därför är det säkert att lagra din kreditkortsinformation när du gör en beställning. Detta gör beställningen mycket lättare och snabbare nästa gång!

Hur upprepar jag en beställning?

Att upprepa en beställning har aldrig varit lättare! Du hittar knappen "Upprepa beställning“ på vår hemsida, men också på din klientsektion i din profil. Hitta beställningen med de produkter du vill upprepa och klicka på knappen! Det går inte att ändra styrkor när du upprepar din beställning, så om du har nya styrkor behöver du istället lägga en ny beställning.

Hur ställer jag in en påminnelse om att göra en upprepningsorder?

Vi har en trevlig funktion som kommer att befria dig från dina bekymmer lite. I din klientsektion eller på linsvaktaren kan du ställa in ett datum då du vill ha en påminnelse. Vår linspåminnelse informerar dig då via e-post när det är dags att köpa nya kontaktlinser.

Kan jag prenumerera eller avsluta prenumerationen på nyhetsbrevet?

Självklart! Du kan prenumerera på vårt nyhetsbrev här. Vi kommer att uppdatera dig regelbundet om våra specialerbjudanden, rabatter och nya produkter. Om du vill avsluta prenumerationen hittar du en länk i varje nyhetsbrev.