Logga in

6 tips för att bekämpa trötta ögon

Vad kan du göra för trötta ögon?

Trötta ögon och ögonspänningar är ett problem som drabbar många människor idag. Särskilt på arbetsplatsen tvingas många av oss spendera en hel dag och stirra på en eller två skärmar utan något skydd mot skärmens ljusstyrka. Detta kan vara mycket skadligt för våra ögon.

Trötta ögon och belastning på ögonen kan leda till huvudvärk som kvarstår långt efter att ha lämnat kontoret. Stammen kan också orsaka stickningar i näthinnan eller till och med leda till regelbundna ansiktsstörningar. Ett annat symptom är datorsynsyndrom, även känt som digital ögonstam.Alla dessa symtom är resultatet av trötthet orsakad av att titta på en skärm flera timmar i rad.

Lyckligtvis finns det sätt att bekämpa detta fenomen. I den här artikeln kommer vi att förklara hur!

Vad orsakar trötta ögon?

Fenomenet trötta ögon och ögonstam orsakas av flera faktorer som äger rum på din skärm.

  • Ljusstyrka:

    Föreställ dig att du måste reparera en glödlampa i flera timmar i rad, flera dagar i rad. Detta är effekten av belysning på dina ögon framför datorn, även om det är ett mjukt ljus.


  • Blått ljus:

    Blått ljus bedöms universellt som mycket skadligt. Det kan leda till åldersrelaterad makuladegeneration. Känner du till de platser du någonsin ser springa framför dina ögon när du vänder på huvudet och tittar? Åldersrelaterad makuladegeneration AMD förvärrar detta fenomen och människor med detta tillstånd ser vanligtvis en svart prick i mitten av sitt synfält. Denna svarta fläck växer när dina ögon degenererar och döljer den centrala delen av din vision. För att blockera det blå ljuset från att komma in i ögat, se till att du bärDatorglasögon när du tittar på en datorskärm.


  • Koncentration:

    Ögontrötthet orsakas inte riktigt av skärmen utan av fokus på den. Du fokuserar hela dagen på det som händer framför dina ögon, så det är normalt att känna lite ansträngning i ögonen i slutet av en hektisk dag. Du kanske uppfattar samma fenomen efter flera timmars körning. Det är därför du ska ta regelbundna pauser </ strong> under en lång bilresa – OCH under din arbetsdag.


  • Blinkande ljus:

    Blinkande ljus genereras genom att surfa på Internet. Övergångarna från den vita färgen på textdokumentet till de ofta mörkare nyanserna på webbplatsen på Internet gör skillnad i uppfattningen av färger, vilket kan orsaka en belastning i dina ögon.


causes of tired eyes

Första steg mot trötta ögon

Men hur kan vi verkligen motverka trötta ögon och ögonbelastning? År 2020 är det svårt att titta på någon skärm …

  • Det finns två sätt att bekämpa blått ljus: Se till att du bär glasses. Dessutom kan du komma åt datorns inställningar för att aktivera det som vanligtvis kallas nattdisplayen. Nattläget ändrar skärmfärgen till en något orange färg och filtrerar ut mycket blått ljus.
  • Belysningen på skärmen bör inaktiveras eller åtminstone minskas, särskilt när du sitter i ett mörkt rum. Du kan minska skärmens ljusstyrka också när skärmen riktas mot en ljuskälla och därför inte behöver sin egen bakgrundsbelysning.
  • Det finns inget bättre du kan göra mot koncentration­sproblem än att ta korta pauser regelbundet under din arbetsdag. Se till att du tar pauser under vilka du gör något annat än att titta på din bärbara skärm, t.ex. Ser ut genom fönstret på avstånd.

Om du regelbundet lider av trötta ögon och ögonspänningar, använd ögondroppar, för att ta av belastningen från ögonen.

Fortfarande inte nöjd? Prova dessa 6 tips mot trötta ögon och ögonbelastning!

  1. Gurkaskivor:

    Den klassiska och godkända metoden är att kyla dina ögonlock med gurka skivor. Ta färsk gurka ur kylen, skär två tunna skivor och lägg dem på dina ögonlock. Låt gurkaskivorna blötlägga i cirka 10 minuter. Gurkan har en svalande men också fuktande effekt och det är exakt vad trötta ögon behöver.


  2. Te påsar:

    Om du inte har en färsk gurka till hands kan du byta ut den med tepåsar. Kamomill är ett utmärkt val. Koka tepåsen i varmt vatten och låt tepåsen svalna i kylen. Placera dem på dina stängda ögonlock.


  3. Coola skedar:

    Du kan också behandla dina trötta och irriterade ögon med svala skedar. Placera två skedar i kylen i en halvtimme. Förkylningen får dina svullna fartyg att dras. Men lägg aldrig skedarna i frysen! Den känsliga huden runt ögonen skulle skadas.


  4. Ögonmassage:

    En massage kan också leda till lättnad. Klapp lätt och försiktigt med ögonområdet med fingertopparna. Du kan också använda nattkräm eller gel. Huden runt ögonen är mycket tunn och känslig, så det är viktigt att massera noggrant.


  5. Ögayoga:

    Utmärkta resultat kan också uppnås med ögayoga. Om du gör några övningar varje dag kommer du att stärka de fina ögonmusklerna.


  6. Ögondroppar: Ögondroppar kan användas för behandling av trötta och irriterade ögon. Eftersom trötta ögon inte producerar tillräckligt med tårvätska är ögondropparna lugnande för dina ögon. Följ dock bruksanvisningen eller kontakta din ögonläkare i förväg.

Känner du till andra tips? Skriv dem i kommentarerna!



Gillar du den här artikeln? Dela med dina vänner.

Kommentarer

  • Disley S.

    Kan man blanda ihop två olika ögondroppar? Dvs använda en dag en sorts och den andra dag den andra, eller på morgonen den och på kvällen den andra på månadslinser? Tack!

    Svara
    • Klára Kvičerová Lentiamo.se

      Hej Disley S., Tack för din fråga. Du kan välja vilka som helst ögondroppar som passar dig bra. Det gör inget att du använder olika märke.

      Med vänliga hälsningar, Klara, Lentiamo.se Kundservice

      Svara

*Obligatoriska fält

Bästsäljande produkter